Een formele procedure moet uitwijzen of de Chinese marktplaats Temu de spelregels van de Digitale Dienstenwet (DSA) respecteert, na klachten over illegale producten en het verslavende karakter van de app.
Malafide verkopers
Met meer dan negentig miljoen actieve gebruikers in de Europese Unie valt Temu volgens de DSA in de categorie van de “zeer grote onlineplatformen”, net als bijvoorbeeld Amazon, Apple, Google en Microsoft. Zulke bedrijven moeten zich houden aan strikte regels. “We willen er zeker van zijn dat Temu de Digital Services Act naleeft”, zegt Europees Commissaris Margrethe Vestager. “We gaan na of producten die op hun platform worden verkocht voldoen aan de EU-normen en niet schadelijk zijn voor consumenten.” De Commissie wil een gelijk speelveld garanderen: elk platform moet dezelfde regels respecteren.
Concreet zal de EU onderzoeken of Temu voldoende actie onderneemt om malafide verkopers en illegale producten te bannen. Ook stelt de Commissie zich vragen over het verslavende karakter van de app: de beloningsprogramma’s kunnen negatieve gevolgen hebben voor het fysieke en mentale welzijn van gebruikers. Verder zal het onderzoek nagaan hoe Temu inhoud en producten aanbeveelt aan gebruikers.
Oneerlijke concurrentie
Eerder deze maand had de Commissie aan Temu al meer uitleg gevraagd over wat de Chinese e-commercereus doet om de verkoop van illegale producten tegen te gaan en om de consumentenrechten te beschermen. Het platform zei toen dat het zou meewerken, en dat het al verschillende maatregelen had genomen. Verschillende Europese consumentenorganisaties beschuldigen de retailer ervan informatie achter te houden en manipulatietechnieken te hanteren. Ook heel wat retailers klagen over oneerlijke concurrentie vanuit China.
De Commissie kan eisen dat Temu aanpassingen doorvoert, en sancties opleggen, zoals een boete tot 6% van de wereldwijde omzet – in de praktijk dus miljarden euro’s. Eerder dit jaar opende de Europese Commissie al een onderzoek naar TikTok, dat een beloningsprogramma moest intrekken. Ook vroeg de Commissie informatie op over de algoritmes van YouTube, Snapchat en TikTok.